Er is weer een week om en dus is er vandaag weer een nieuwe editie van Weet je nog woensdag. Deze week gaan we terug naar 2013, toen er op deze website een artikel verscheen over bekende film- en muzieksterren die reclame maakten voor casino’s in de Verenigde Staten en ook daarbuiten. Dit artikel verscheen bijna vijf jaar geleden en toen begon het pas een beetje normaal te worden dat grote sterren zich verbonden aan casino’s om reclame voor deze merken te maken. Voor die tijd waren de meeste sterren toch een beetje huiverig om reclame te maken voor een roulette casino of andere soorten casino’s, maar door de positieve ontwikkelingen van met name online casino’s in de afgelopen tien tot vijftien jaar is het steeds normaler geworden voor sterren om reclame hiervoor te maken.
Beckham lokt Japan
In de bijna vijf jaar die verstreken zijn sinds het artikel verschenen is, is er eigenlijk weinig veranderd met betrekking tot sterren die bereid zijn om reclame te maken voor casino’s. Wat we wel zagen was dat de grote Amerikaanse sterren vooral in het buitenland actief waren met reclames voor casino’s en niet in zozeer in hun eigen land. Nu zien we dat wel vaker. Wie kent in Nederland niet de reclames waarin George Clooney met zijn herkenbare grijze haardos een kopje koffie zet met een apparaat van een bepaald merk. Deze reclames zal je echter niet op de Amerikaanse televisie tegenkomen.
Zo zijn er tientallen, misschien wel honderden voorbeelden te geven van sterren die overzees in reclames te zien zijn die, vaak zelfs contractueel vastgelegd, nooit in hun eigen land getoond zullen worden. Op het moment probeert men Japan bijvoorbeeld klaar te stomen voor de introductie van de eerste legale casino’s van het land. Daarbij worden celebrities in de strijd gegooid. Zo is David Beckham aangetrokken door de Sands casino organisatie uit Las Vegas om roulette, poker en casino’s in het algemeen te promoten in Japan.
Ook steeds meer actief in eigen markt
Toch is er wel degelijk wat veranderd in de afgelopen vijf jaar. Casino’s en online casino’s zijn nog meer mainstream geworden en dus zijn bekende mensen ook steeds minder huiverig om ook in hun eigen land geassocieerd te worden met casino’s. Casino’s zijn zo ingeburgerd dat ze niet meer hoeven te vrezen voor imagoschade. Zo organiseerde Eva Longoria, bekend van onder andere Desperate Housewaives, nog een Charity Poker evenement in San Antonio en zijn er steeds meer sterren die er openlijk voor uit komen dat zij graag een casino bezoeken.
In Nederland is het wat dat betreft al jarenlang een stuk normaler dat BN’ers in reclames van Holland Casino opduiken. Als straks de Nederlandse casinomarkt vrijgegeven gaat worden, is de kans dus groot dat we straks bekende Nederlanders aan de roulettetafel tegen gaan komen als we een YouTube filmpje aan het inladen zijn. Wie weet worden er zelfs wat buitenlandse sterren gestrikt die niet in hun eigen land willen verschijnen in casinoreclames.